Stoppa angiverilagen nu!

underskrifter
Hjälp oss nå

Tack!
Något gick fel när formuläret skulle skickas. Det kan bero på att tjänsten för närvarande är överbelastad. Försök igen om en liten stund.
Hela denna sida är en kampanjsajt från Miljöpartiet de gröna.

Main image

Angiverilagstiftning är ett verktyg som hör hemma i polisstater. När staten tvingar människor att spionera på varandra och ange sina medmänniskor brukar det aldrig sluta väl.

Ingen som jobbar på en skola, bibliotek eller vårdcentral ska tvingas ange sina elever, besökare och patienter. Ingen som arbetar i välfärden ska tvingas bli angivare. Anmälningsplikten riskerar att leda till att fler barn inte vågar gå till skolan och att kvinnor som misshandlats inte söker vård.

Det är nog nu. Kräv att regeringen stoppar angiverilagen. Skriv under!

Vad innebär angiverilagen?

Regeringen har tillsatt en utredning som bland annat ska utreda en så kallad informationsplikt/anmälningsplikt. Det betyder att en anställd på till exempel en kommun kan bli skyldig att rapportera personer hen misstänker saknar rätt att vistas i Sverige till polisen eller Migrationsverket. Förslaget är en del av Tidöavtalet.

Vad händer om man bryter mot informationsplikten?

Utredningen ska titta på vilka konsekvenser det kan få om man bryter mot lagen, så det vet vi inte än. Men vi befarar att det kan handla om straff.

Vad säger de som berörs av angiverilagen själva om detta?

Förslaget har mött massiva demonstrationer och kritik, inte minst från yrkesgrupper som kan bli skyldiga att ange människor som lärare och läkare. Bland kritikerna finns Vårdförbundet, Läkarförbundet, Kommunal, Akademikerförbundet SSR, Vision och Sveriges lärare. De anser att förslaget bryter mot deras yrkesetik och förstör tilliten mellan människor.

Varför protesterar ni mot något som bara ska utredas?

Förslaget är en del av Tidöavtalet. Regeringen och SD är fast beslutna om att tvinga offentliganställda att ange människor - det är poängen med utredningen.