
Stoppa Obama!
Invasiva arter är ett av de största hoten mot vår biologiska mångfald. Just nu väller det in fler och fler av dessa arter vilket riskerar att ta över både trädgårdar, parker och naturområden. Det handlar om lövplattmaskar, parkslide, vattenpest och andra arter som förstör ekosystemens balans och kan ställa till problem i stora områden.
En av de nya ”kändisarna” är just Lövplattmask (Obama nungara) som upptäcktes första gången i Sverige i november förra året. Det finns risk att den orsakar stor skada i naturen och den utpekas som ett hot mot vår matproduktion. Lövplattmasken äter daggmaskar och andra arter som behövs för att jorden ska hålla sig lucker och att växter kan brytas ner till jord. Detta gör att en oro börjar växa för konsekvenser inom exempelvis jordbruket, särskilt när klimatet blir varmare.
Hotet som invasiva arter utgör är viktigt att ta på allvar. Just nu ser vi att vår regering kraftigt skär ner stödet till arbetet mot invasiva arter och naturvård. I det här läget måste vi tillföra mer pengar till naturvård, inte mindre. Det handlar inte bara om ekosystemen. Det innebär även risker för oss som vårdar naturen och kan resultera i både hälsoproblem och höga kostnader för privatpersoner som tvingas bekämpa dessa på egen hand.
De invasiva arterna måste bort. Vi måste värna om vår gemensamma natur och ta ansvar för framtiden. Därför föreslår vi 65 miljoner kronor mer än regeringen för att hålla naturen fri från inkräktare.
Skriv under för att begränsa och hålla invasiva arter utanför våra trädgårdar och ekosystem!