Satsa på biståndet – inte skära!

Just nu, när matpriserna stiger och många miljoner människor riskerar att svälta i världens fattiga länder, skär regeringen ner vårt internationella bistånd kraftigt. Även klimatbiståndet skärs ner – trots ett tidigare löfte att fördubbla det. Och andra partier vill gå ännu längre.

Detta är fel. FN:s generalsekreterare Antonio Guterres är starkt kritisk. Expressens ledarsida kallar det för "pinsamt". Sverige har råd med ett generöst bistånd. Håller du med?

Skriv under för att satsa på biståndet, inte skära!

Tack!

Mångdubbla din påverkan – dela kampanjen så att vi kan nå flera!
Dela på FacebookDela via mejl
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Regeringen har redan tagit 10 miljarder av biståndsbudgeten som nu istället ska gå till oss själva, för att betala våra egna kostnader för flyktingmottagandet.

Det innebär att några av världens mest utsatta människor får det svårare att få tillräckligt mycket att äta, förlorar tillgången till rent vatten och möjligheten att få gå i skolan. Det innebär även en kraftig minskning av pengar till FN:s klimatfonder och hälften så mycket pengar till projekt för hållbar utveckling.

Detta är fel. FN:s generalsekreterare Antonio Guterres är starkt kritiskt. Expressens ledarsida kallar det för "pinsamt".

Sverige har råd med ett generöst bistånd. Nu är det viktigt att vi satsar mer på biståndet under denna akuta kris. Mycket mer tycker vi! Därför föreslår Miljöpartiet en ökning av biståndet från dagens 1% av budgeten till 1,25%. Det är en satsning på ca 14 miljarder kronor.

Håller du med? Skriv under för att satsa på biståndet, inte skära!

Hela denna sida är en kampanjsajt från Miljöpartiet de gröna.
Skriv under